اغرب قصص الانبياء واشهرها

قصة سيدنا (ذو الكفلمن أكتر قصص الأنبياء غموض، وغموضها سببه عدم ذكر أي تفاصيل عنه في القرآن والسنة، ربنا اكتفى بس بذكرهفي آيتين في القرآن الكريم..


ولكن رغم قلة ذكره في القرآن إلا إنه اتكرم تكريم كبير من الله،..

في آية ربنا وصفه بالصبر وجمعه مع سيدنا (إسماعيلوسيدنا (إدريس)، (وَإِسْمَاعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا الْكِفْلِ ۖ كُلٌّ مِّنَ الصَّابِرِينَ (85)) سورةالأنبياء.

وتاني آية ذُكر فيها (ذو الكفلكان مع سيدنا (إسماعيلبرضه وسيدنا (اليسع)، (وَاذْكُرْ إِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ ۖ وَكُلٌّ مِّنَ الْأَخْيَارِ(48)) سورة ص.


الغموض في قصة سيدنا (ذا الكفلأدى بطبيعة الحال لاختلاف العلماء على كل تفاصيل حياته، لدرجة إن شخصية سيدنا (ذا الكفلنفسها عليها اختلاف.


اتقال إنه ابن سيدنا (أيوبواسمه الأصلي (بشر).


واتقال إنه هو نفسه سيدنا (إلياس) -المذكور في كتب اليهود باسم إليا-.


واتقال إنه رجل صالح وخليفة لأحد الملوك أو الأنبياء، ومن هنا نشأ الخلاف على نبوته من عدمها فاعتبره بعض العلماء خليفة مش نبي.


واتقال إنه خليفة سيدنا (اليسع).


واتقال إنه خليفة أحد أنبياء بني إسرائيل.


ويُقال إنه هو نفسه (عوبدياصاحب الكتاب الرابع من كتب أنبياء اليهود الـ12 اللي بيسموها كتب اليهود الصغار.


واتقال إنه رجل صالح من بني إسرائيل تم استخلافه على أمرهم وتكفل بيهم.


لكن الراجح واللي اتفق عليه العلماء هو إنه نبي من الـ25 نبي اللي اتذكروا في القرآن، وإلا مكنش ارتبط اسمه باسم الأنبياء في الآيات.


أما عن سبب تسميته بـ(ذي الكفل)، اجتمعت الآراء على إنه تكفل بأمر معين..

إما إنه تكفل بعمل أحد الصالحين أو الأنبياء، أو إن ربنا هو اللي تكفل له بتحقيق وعده!


يُحكى إنه في يوم مر على بلاد ملك كافر من بني إسرائيل، فبدأ في إقناعه بالإيمان، فسأله الملك:

وإن آمنت ما جزائي؟

قال له:

الجنة.

وبدأ في وصفها، فحب الملك وصف الجنة واشتاق لها، فسأله:

من يتكفل بذلك الوعد؟!

فقال له:

أنا بذلك كفيل.

فأسلم الملك وأحسن العبادة وإطاعة ربه، فلما مات تكفل الله بوعد سيدنا (ذا الكفلوأدخله الجنة.. وبعدها بدأ (ذو الكفليتكفل لكل شخصيعبد الله بإنه هيدخل الجنة.


أشهر الروايات اللي بيذكرها المفسرين عن (ذي الكفلهي رواية (ابن عباساللي بيحكي فيها عن محاولات (إبليسمعاه علشان يخلفبوعده..

والقصة إن سيدنا (ذا الكفلكان قاضي بيحكم بين الناس بالعدل، وكان بيشتغل وهو صايم وبيعطي الله حق العبادة، ويُقال إنه كانبيصلي 100 صلاة في اليوم..

حسده (إبليسوأصر على إغوائه فبعت له أتباعه يحاولوا معاه بكل الطرق علشان يخلف الوعد، وكانوا بيفشلوا، فقرر (إبليسبنفسه إغواءهوكانت خطته إنه يجبره يخلف الوعد التالت..

والوعد التالت اللي سيدنا (ذا الكفلوعد بيه هو إنه ميغضبش أبدًا.


دخل (إبليسعلى سيدنا (ذي الكفلوقت نومه، ومن المعروف إن وقت النوم بيتحكم في ميزاجية الإنسان، وكان سيدنا (ذو الكفلنومه قليلجدًا بسبب انشغاله في اليوم كله.. فحضر له (إبليسوقت قيلولته وتمثل في هيئة عجوز وادعى بإنه مظلوم ومقهور، وبدأ في سرد قصتهوشرح له بإن أهله وقومه بيظلموه بقوة جبارة، وزاد في الكلام والثرثرة لحد ما انتهى وقت نوم سيدنا (ذي الكفلوجيه وقت عمله فكان منالواجب له إنه يروح شغله من غير نوم..


سيدنا (ذا الكفلاستأذن العجوز إنه يتوجه لعمله كقاضي وقال له يروح له في المجلس علشان يحكم في قضيته.


(إبليسنفذ خطته وضيع على سيدنا (ذا الكفلوقت قيلولته، ويُقال إنه مكنش بينام غير وقت قيلولته في اليوم كله.


استمر الوضع وضيع عليه يوم واتنين وتلاتة، وفي كل مرة يخترع حجة علشان ميحضرش المجلس.


سيدنا (ذو الكفلعمره ما رد مظلوم، ولكنه أُرهق وتعب جدًا، وده بسبب إنه مبقاش ينام ويصوم ويقيم الليل ويمارس شغله، فأمر واحد منالحراس يقف على الباب وميدخلش عليه أي شخص لحد ما ينهي قيلولته.


ولما جيه (إبليسمعرفش يدخل من الباب فتسلل بطريقة ما، فيه اللي قال إنه تسلل من شق في الحائط، وفيه اللي قال إنه رجع لطبيعتهكـ(إبليسعلشان يخترق الحائط ويتشكل في هيئة الرجل العجوز تاني..


فاق سيدنا (ذا الكفلمن نومه فعرف فورًا إنه (إبليسفقال بسرعة يسأله:

أعدو الله؟

فقال (إبليس):

نعم، أعييتني في كل شيء، ففعلت ما ترى لأغضبك.


بعد وفاة سيدنا (ذا الكفلاتدفن في العراق في قضاء الكفل التابع لمحافظة بابل، في منتصف الطريق بين الكوفة والحلة.

وفي المقال تحت صورة للقبر اللي بيقولوا إنه اتدفن فيه، والله أعلى وأعلم.


المصادر:

تفسير البداية والنهاية لابن كثير.

تفسير الطبري.

تعليقات

المشاركات الشائعة